پرسش :

رمى جمرات از طبقۀ فوقانى جایز و مکفى است یا نه؟ و چنانچه بر اثر ازدحام جمعیت رمى در طبقۀ پایین مشکل باشد تکلیف چیست؟


پاسخ :
امام خمینى (رحمه الله):
جایز است و لازم نیست در طبقۀ اوّل رمى نمایند.

آیة اللّٰه گلپایگانى (رحمه الله):
رمى در طبقۀ بالا خلاف احتیاط است و اگر در همان روز متمکن از رمى در طبقۀ پایین نشدند روز بعد در طبقۀ پایین رمى کنند. واللّٰه العالم.

آیة اللّٰه اراکى (رحمه الله):
مانع ندارد و کافى است.

آیة اللّٰه فاضل (رحمه الله)؛ آیة اللّٰه نورى (حفظه الله): 
رمى از طبقۀ فوقانى جایز است.

آیة اللّٰه بهجت (رحمه الله)؛ آیة اللّٰه زنجانى (حفظه الله):
رمى در هر دو طبقه جایز و کافى است.

آیة اللّٰه تبریزى (رحمه الله):
کفایت رمى مزبور محل اشکال است مگر این که از بالا، پایین جمره را بتواند رمى کند و اگر در تمام روز رمى در طبقۀ پایین مشکل باشد و خوف بر نفس داشته باشد، شب قبل رمى نماید و چنانچه در روز هم متمکن شد رمى را اعاده مى‌کند. واللّٰه العالم.

آیة اللّٰه مکارم (حفظه الله):
در هنگام ازدحام جمعیت جایز است.

آیة اللّٰه سیستانى (حفظه الله):
اکتفا به رمى مقدار اضافه شده، محلّ اشکال است اگر رمى مقدار سابق ممکن نباشد هم خود به مقدار جدید اضافه شده رمى کند و هم نایب بگیرد که به مقدار زاید رمى نماید.

آیة اللّٰه صافى (حفظه الله):
رمى آنچه بر ستون جمره اضافه شده خلاف احتیاط است ولى اگر از طبقۀ فوقانى به قسمت قبلى جمره رمى کنند اشکال ندارد. واللّٰه العالم.

​​​​​​​​​​​​​​‌منبع: استفتائات ویژه حج از محضر مراجع عظام تقلید، مرکز تحقیقات حج، تهران: نشر مشعر، ۱۳۷۵